SLEUTELBEGRIPPEN EN VERWANTE TERMEN

Wat zoek je? Termen!

Zoeken op internet of in een catalogus levert vaak te veel, te weinig of niet-relevante informatie op. Belangrijk is dat je op voorhand weet wat je wil opzoeken. Stel je dus eerst de vragen: wie, wat, waar, waarom, wanneer, hoe, enzovoort. Noteer deze termen en voer ze in als zoekterm. Negeer consequent al wat niet binnen je onderzoek nodig is, hoe interessant ook. In der Beschränkung zeigt sich der Meister!

Enkele tips:
- Maak slim gebruik van de booleaanse operatoren (AND, OR, NOT). In de meeste databanken kan je ook resultaten van je zoekacties gaan combineren. Moet je zeker eens proberen.
- Maak gebruik van jokers of wildcards zoals een * om meerdere tekens, of ? om één teken te vervangen als de juiste schrijfwijze je ontsnapt of om je resultaten uit te breiden. - Baken zelf je terrein af: marketing als zoekterm is eindeloos, direct marketing zal je al meer gerichte resultaten opleveren.
- Let op afkortingen: btw als zoekterm levert soms andere resultaten dan belasting over toegevoegde waarde. Het zou jammer zijn als je een belangrijk artikel mist. VS, USA, Verenigde Staten, VSA het zijn allemaal mogelijkheden die je al dan niet andere artikels opleveren.
- Hou samengestelde zoekwoorden samen door ze tussen aanhalingstekens te plaatsen. “Belasting over toegevoegde waarde” gaat over btw, elk woord afzonderlijk geeft je miljoenen nutteloze hits.
- Kijk in de catalogus naar de andere trefwoorden die bij je zoekresultaten staan. Soms staan er termen in waar je niet onmiddellijk aan dacht, maar die toch ook op je onderwerp slaan. Opnieuw opletten voor nutteloze uitweidingen, hier.
Onderzoek heeft aangetoond dat bij een zoekopdracht op internet of in een catalogus niet meer dan de eerste tien hits worden bekeken. Door de juiste zoektermen te gebruiken is de kans groter dat hetgeen je zoekt daar tussen zit.

Nog een laatste hint: de meeste zoekmachines houden zelf een lijstje bij van de meest gebruikte zoektermen. Ben je nieuwsgierig? Gebruik volgende zoektermen: Google Zeitgeist, Yahoo! Buzz of WordTracker.

Fotoverantwoording